logoSmall
مکان های مذهبی تهران

8 تا از مکان های مذهبی تهران

در بین تمام دود و دم و شلوغی شهر تهران مکان هایی وجود دارد که در عین سادگی بسیار آرامش بخش است. گاهی انسان نیاز دارد با خود و خدای خود خلوتی داشته باشد و چه جایی بهتر از مکان های مذهبی تهران برای این خلوت دو نفره.

بسیاری از ماها در بین درگیری ها و گرفتاری هایی که در طول روز داریم دیگ از یه جایی به بعد خسته میشیم و نیاز داریم که با خدا چند کلمه ای درد و دل کنیم. حالا این درد و دل کردن می تواند در مسجد باشد یا در امامزاده، در خودروی شخصی باشد یا در منزل.

ولی از حق نگذریم درد و دل کردن با خدا در یک مکان مذهبی بسیار لذت بخش تر است تا در مکان های دیگر. مانند غذا خوردن. درست است میشود هر جا و هر زمانی غذا خورد ولی وقتی در یک رستوران مجلل با میز و صندلی مخصوص به آنجا غذا میل می کنید لذت بیشتری دارد تا وقتی در منزل هستید.

در این مقاله قصد داریم مکان های معروف مذهبی تهران را معرفی کنیم تا بتوانید هرزگاهی به آنها سری بزنید. در ادامه همراه ایران فان باشید.

 

1- امامزاده صالح

امامزاده صالح مکان های مذهبی تهران

به عبارتی می توان گفت مشهد ما تهرانی ها امامزاده صالح تهران است. این امامزاده یکی از مکان های مذهبی تهران در تجریش واقع شده که یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق تهرانه.

یک مکان زیارتی دنج که روز های تعطیل بسیاری از مردم تهران برای زیارت به آنجا می آیند. امکان نداره که سری به امامزاده صالح تجریش بزنید و مراسم مذهبی و دعا در حال اجرا نباشد. بنای اصلی این امامزاده مربوط می شود به دوران ایلخانی و قرن هفتم و هشتم هجری که البته در دوران قاجار با تغییراتی همراه شد.

به عنوان مثال گنبند کنونی امامزاده صالح تجریش برای زمان قاجار است. روبه روی درب ورودی امامزاده تعدادی از شهدای هسته ای و شهدای گمنام خاکسپاری شده اند.

همچنین می توانید بعد از زیارت امامزاده صالح به بازار بزرگ تجریش که یکی از بازار های بزرگ وقدیمی تهران است دیدن فرمایید. حال و هوای این بازار به قدری دلنشین است که گذر زمان رو به راحتی فراموش می کنید.

  • آدرس : تهران، میدان تجریش، حرم امامزاده صالح (ع)

 

2- حرم شاه عبدالعظیم حسنی

شاه عبدالعظیم حسنی مکان های مذهبی تهران

یکی دیگر از مکان های مذهبی تهران و امامزاده هایی که برای تهرانی بسیار حائز اهمیت است و بسیاری برای زیارت به آنجا می روند امامزاده شاه عبدالعظیم است.

امامزاده شاه عبدالعظیم یا به قول محلی های شهر ری شابدلعظیم آرامگاه عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) هستند. بنای این امامزاده به دوران ایلخانی و صفوی و قاجار نسبت داده می شود که به عنوان یکی از آثار ملی در سال 1334 به ثبت رسیده است. آیینه کاری ها و کاشی کاری های منحصر به فرد این امامزاده جلوه ی بسیار خاص و دیدنی ایجاد کرده است.

البته این امامزاده فقط محل تدفین شاه عبدالعظیم حسنی نیست و امامزاده حمزه فرزند امام موسی کاظم و امامزاده طاهر از نوادگان امام سجاد نیز در اطراف حرم وجود دارد. افراد مشهوری مانند ستارخان، ناصرالدین شاه، شیخ محمد خیابانی و از همه مهم تر آیت الله کاشانی در این حرم به خاک سپرده شد اند.

  • آدرس : تهران، شهرری، حرم عبدالعظیم حسنی

 

3- امامزاده قاسم تجریش

امامزاده قاسم مکان های مذهبی تهران

اگر به دنبال آرامش خالص هستید هیچ گزینه ای برای انتخاب ندارید به جز امامزاده قاسم. این امامزاده در محله شمیرانات واقع شده است. به علت موقعیت این امامزاده و ارتفاع داشتن از سطح شهر می توان گفت واقعا حس دل انگیزی به انسان می دهد.

بنای این امامزاده مربوط به دوران صفویان است که در دوران پادشاهان قاجار توسعه داده شده است. که البته هنوز آثاری از دوران صفویان در معماری این امامزاده می توانید مشاهده کنید.

شما می توانید در یک روز کامل پس از زیارت امامزاده صالح به کمی بالا تر از مترو تجریش بروید و تاکسی های امامزاده قاسم را سوار شوید. می توان گفت امامزاده قاسم یکی از بهترین مکان های مذهبی تهران در این لیست می باشد.

  • آدرس : تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره، میدان امامزاده قاسم، خیابان بانی

 

4- امامزاده پنج تن لویزان

امامزاده پنج تن مکان های مذهبی تهران

امامزاده پنج تن مرقد مطهر پنج برادر به نام های حسین، سالم، محمد(ابوطالب)، عبدالرحیم(ابومحمد) و صائم است که امامزاده حسین، سالم و محمد از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند. و امامزاده صائم نواده امام حسن مجتبی (ع) و از برادرزاده های شاه عبدالعظیم حسنی و امامزاده عبدالرحیم هم از نوادگان امام صادق (ع) هستند.

داستان به وجود آمدن این امامزاده هم بسیار جالب است. به گفته مردم محلی لویزان حدود 400 سال پیش فردی به نام مشهدی عباس خوابی می بیند که در آن خواب فردی به او می گوید بلند شو و بیا این پنج نفر از فرزندان ما را در اینجا دفن شده اند.

برای آنها آرامگاهی بساز. فردای آن روز مشهدی عباس به اهالی لویزان داستان خواب خود را می گوید و به همراه آنان به مکان امامزاده می روند و پس از جستجو جسد این پنج امامزاده را در دل خاک پیدا می کنند. و بی آنکه با اجساد دست بزنند برای آنان با آرامگاهی با خشت و گل و سقف چوبی بنا می کنند.

که در دوران قاجار این امامزاده توسعه پیدا کرده و به بنای کنونی تبدیل شده است. البته بنای امامزاده در سال 1376 مرمت شد و مساحت آن نیز افزایش یافت. ا

طراف امامزاده مسافرانی برای آخرت دفن شده اند. یکی از مکان های مذهبی تهران که می توانید در آن کمی از شلوغی ها فاصله بگیرید این امامزاده دنج است که در ارتفاعات لویزان واقع شده است.

  • آدرس :  تهران، لویزان، خ فرشادی بین بهشتی و بنفشه، امام زاده پنج تن

 

5- امامزاده علی اکبر چیذر

امامزاده علی اکبر مکان های مذهبی تهران

امامزاده علی اکبر که از نوادگان حضرت زین العابدین (ع) هستند یکی از مکان های مذهبی تهران است که می توانید جزو گزینه های بذارید برای یک بارم شده سری به آن بزنید.

یکی از ویژگی های خاصی که این امامزاده دارد ولی باقی امامزاده های داخل این لیست ندارند زورخانه ی آیت الله طالقانی است. یک زورخانه به سبک سنتی و قدیمی که حس عجیبی حاکم است بر آن. اگر قصد دارید با ورزش ایرانی زورخانه ای آشنا شوید پیشنهاد می کنم بعد از نماز مغرب سری به این زورخانه بزنید.

البته قبلش باید به فکر جای پارک خودرو شخصی خود باشید زیرا این امامزاده در یکی از شلوغ ترین محله های چیذر واقع شده است که زائران زیادی برای زیارت به این امامزاده مشرف می شوند.

  • آدرس : تهران، چیذر، خ. سلیمانی شرقی، خ. هاشمی علیا

 

6- امامزاده یحیی

امامزاده یحیی مکان های مذهبی تهران

این امامزاده با معماری گنبد مخروطی شکل محل دفن ابوالقاسم عزالدین یحیی از نوادگان امام سجاد (ع) هستند. در بین کوچه پس کوچه تنگ و قدیمی این امامزاده می تواند یکی از بهترین مکان های مذهبی تهران باشد که می توانید پیدا کنید. در نزدیکی امامزاده یک سرداب و سقاخانه بسیار قدیمی وجود دارد که طبق شنیده ها قدمت آنها به بیش از هشتصد سال برمیگردد. قطعا بعد از امامزاده قاسم که گفته شد این امامزاده می تواند بهترین گزینه برای خلوت کردن و آرامش پیدا کردن باشد. البته در کنار این امامزاده یک درخت چنار وجود داره که میتوان گفت قدیمی ترین درخت چنار شهر تهران با عمر 900 ساله است.

  • آدرس : تهران، ری، نعیمی سپهر، امامزاده یحیی، بین طهماسبی و کرلو

 

7- کهف الشهدا

کهف الشهدا مکان های مذهبی تهران

مگه میشه از مکان های مذهبی تهران صحبت کرد و از کهف الشهدای معروف حرف نزد؟

هشدار! اگر مجرد هستید این مورد برای انتخاب کردن و رفتن به آن اصلا پیشنهاد نمی شود. دلیلش رو هم اصلا جویا نشوید.

یکی از اون مکان های دنج و جذاب که در عین سادگی پر از انرژی مثبت و حال خوب است. این کهف الشهدا در ارتفاعات ولنجک واقع شده است. در این کهف الشهدا 5 شهید گرانقدر دفن شده اند که جالب ترین نکته این است هیچکدام از این شهدا سنشان از مرز 25 سالگی عبور نمی کند. البته برای رسیدن به این کهف الشهدا باید مقداری کوهنوردی کنید که تمام لذتش همین است بعد از بالا رفتن از کوه در ارتفاعات تهران چند ساعتی در افکار خود غرق شوید.

  • آدرس : تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، کوچه البرز

 

8- امامزاده عینعلی و زینعلی پونک

امامزاده زینعلی و عینعلی مکان های مذهبی تهران

طبق روایت ها گفته می شود که امامزاده عینعلی و زینعلی دو برادر از فرزندان امام سجاد (ع) بوده اند که در همین منطقه هم به شهادت رسیده اند. یکی دیگر از امامزاده هایی که در بین سر و صدا و گرفتاری های شهر تهران یک محیط دنج و آروم رو برای زائران خود فراهم کرده است. ساخت بنای این امامزاده منسوب است به فتحعلی شاه که التبه در سال 1337 این بنا بازسازی شده و به شکل کنونی درآمده است. درختان تنومند و سرسبز و بافت قدیمی محله جلوه ی خاصی را به این امامزاده بخشیده است.

  • آدرس : تهران، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بالاتر از چهارراه پونک، بلوار پونک، کوچه امامزاده

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا با معرفی محبوب ترین و معروف ترین مکان های مذهبی تهران به شما کمک کنیم تا از این اماکن دیدن فرمایید. امیدواریم که این مقاله مفید فایده بوده باشه.

مطالب مرتبط

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

X