logoSmall
محبوب ترین غذاهای کیش

12 تا از محبوب ترین غذاهای کیش که اصلا نباید از دست بدید!

جزیره کیش، یکی از زیبا ترین جزایر ایران در خلیج فارس، با داشتن طبیعتی خیره ‌کننده و مردمانی بسیار خون گرم، مقصدی بی ‌نظیر برای گردشگران از سراسر دنیا است.

اما یکی از جذابیت‌ های برجسته این جزیره، غذا های محلی آن است. رستوران‌ های سنتی جزیره کیش با ارائه غذا های محلی خوشمزه و با کیفیت، تجربه‌ ای منحصر به ‌فرد از سفر به کیش را برای شما فراهم می ‌کنند.

در این مقاله، قصد داریم تا به شما بهترین غذا های محلی جزیره کیش را معرفی کنیم. پس در ادامه همراه ایران فان باشید تا بیشتر با این غذاهای خوشمزه آشنا شوید.

 

1- مضروبه

محبوب ترین غذاهای کیش

مضروبه یکی از خوشمزه‌ ترین غذا های سنتی جزیره کیش است. در تهیه این غذا، ماهی به همراه برنج، سبزیجات معطر و ادویه‌ جات در پیاز و سیر نگینی شده ابتدا تفت می ‌خورد و سپس با اضافه کردن آب، مغز پخت می‌ شود. این غذای خوشمزه جنوبی طرفداران زیادی دارد. اگر به غذا های دریایی علاقه ‌مند هستید، حتماً پیشنهاد می ‌کنم مضروبه را امتحان کنید. این غذای محلی با ماهی تازه خلیج فارس، سیر و ادویه‌ جات تهیه می ‌شود و طعم فوق‌ العاده ‌ای دارد.

اگر قصد دارید در کنار لذت بردن از غذاهای سنتی جنوبی، یکی از خاص ترین ساعات عمر خود را تجربه کنید توصیه می کنم اصلا مرکز سرگرمی خانوادگی میکامال کیش از دست ندهید. همچنین شما می توانید همین الان با یک تخفیف تکرار نشدنی و استثنایی بلیط مرکز سرگرمی خانوادگی میکامال کیش را از وبسایت رسمی ایران فان تهیه نمایید.

 

2- سمک مشوی

محبوب ترین غذاهای کیش

سمک مشوی یکی از اصلی ‌ترین و محبوب ‌ترین غذا های سنتی جزیره کیش است. این غذای محبوب بومیان جزیره کیش از ماهی تازه و ادویه عربی تهیه می ‌شود. ماده اصلی این غذا، ماهی تازه خلیج فارس است که کبابی یا سرخ می ‌شود. از آنجایی که ساکنان جزیره این غذا را با ادویه‌ های عربی می‌ پزند، طعم فوق العاده‌ ای برای علاقه ‌مندان به غذا های تند دارد. اگر به غذا های دریایی علاقه‌ مند هستید، اصلا سمک مشوی را از دست ندهید.

 

3- قلیه ماهی

محبوب ترین غذاهای کیش

قلیه ماهی یکی از غذا های سنتی جنوب کشورمان است که در جزیره کیش نیز بسیار محبوب است. این غذا با ماهی، سبزیجات معطر، تمبرهندی، پیاز و سیر درست می ‌شود.

برای تهیه این غذا، ابتدا ماهی را به تکه‌ های یک اندازه برش می ‌زنیم و کمی نمک و فلفل روی تکه ‌های ماهی می ‌پاشیم. سپس پیاز و سیر را خرد کرده و در روغن تفت می ‌دهیم.

سبزیجات خرد شده را به پیاز و سیر اضافه کرده و با حرارت کم می ‌پزیم. سپس تمبرهندی را به سبزی اضافه کرده و با اضافه کردن آب، خورشت را می ‌پزیم. در آخر، تکه‌ های ماهی را داخل خورشت قرار می ‌دهیم و 30 دقیقه اجازه می ‌دهیم تا ماهی‌ ها بپزند.

می ‌توانید از انواع ماهی ‌ها برای تهیه این غذا استفاده کنید، اما بهتر است از ماهی‌ های جنوبی استفاده کنید. ماهی ‌های جنوبی بافت منسجم و یکدستی دارند و داخل خورشت له نمی ‌شوند.

 

4- خورشت میگو

محبوب ترین غذاهای کیش

خورشت میگو یکی از غذا های سنتی جنوب کشورمان است که در جزیره کیش نیز بسیار محبوب است. این خورشت با میگو، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی و ادویه‌ های خاص تهیه می ‌شود.

برای تهیه خورشت میگو، ابتدا پیاز و سیر را خرد کرده و در روغن تفت می ‌دهید. سپس میگو های پاک شده را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کرده و کمی با سیر و پیاز تفت می ‌دهید. در ادامه، زردچوبه و فلفل را هم روی میگو ها بپاشید و با بقیه مواد تفت دهید.

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند. در نهایت، با اضافه کردن آب و ادویه‌ ها، خورشت را بر روی حرارت ملایم قرار داده و به مدت حدود 20 دقیقه می ‌پزید.

این خورشت با برنج سرو می ‌شود و می ‌توانید به دلخواه خود از سبزیجات مختلف مانند گشنیز یا شنبلیله برای افزایش عطر و طعم آن استفاده کنید. خورشت میگو یکی از خوشمزه‌ ترین غذا های جنوب ایران است و حتما پیشنهاد می ‌کنم در سفر خود به کیش این غذا را امتحان کنید.

 

5- هورای ماهی

محبوب ترین غذاهای کیش

هورای ماهی یکی از غذا های سنتی استان هرمزگان و به خصوص شهر بندرعباس است که در جزیره کیش نیز بسیار محبوب است. در تهیه این غذا می ‌توان از انواع ماهی استفاده کرد، ولی بیشتر از ماهی هوور استفاده می ‌شود.

برای تهیه هورای ماهی، ابتدا برنج را از شب قبل خیس می‌ کنیم. سپس پیاز و سیر را خرد کرده و در روغن تفت می‌ دهیم تا طلائی شود. سپس ماهی را اضافه کرده و با زرد چوبه و فلفل سیاه سرخ می ‌کنیم. سپس آب را با نمک اضافه کرده و می ‌گذاریم به جوش بیاید.

وقتی چند جوش خورد، برنج را اضافه کرده و پس از آن که آب هم سطح برنج شد، برنج را با کفگیر زیر و رو می ‌کنیم و کره را کمی آب کرده و روی برنج می ‌ریزیم. سپس زیر شعله را کم کرده و زیر دیگ را شعله پخش کن و روی آن را دم کنی می ‌گذاریم. پس از 30 تا 40 دقیقه، پلو آماده است.

همچنین می ‌توانید 1 پیمانه گشنیز یا شوید ساطوری شده و 1 پیمانه لوبیا چشم بلبلی یا عدس را هم به هورای ماهی اضافه کنید.

 

6- پودنی

محبوب ترین غذاهای کیش

پودینی یکی از غذا های سنتی استان هرمزگان و به خصوص جزیره قشم است که در جزیره کیش نیز بسیار محبوب است. در تهیه این غذا می‌ توان از انواع ماهی استفاده کرد، ولی بیشتر از ماهی کوسه یا سفره ماهی استفاده می ‌شود.

برای تهیه پودینی، ابتدا ماهی‌ ها را تکه تکه کرده و با مقداری آب و نمک و زرد چوبه بجوشانید تا پوست و استخوان آن‌ ها به راحتی جدا شوند. سپس، گوشت ماهی ‌ها را ریش ریش کرده و کنار بگذارید.

در مرحله بعد، روغن را در تابه‌ ای مناسب ریخته و پیاز و سیر رنده شده را به آن اضافه کنید تا طلایی رنگ شوند. سپس، سبزیجات خرد شده را به ترکیب سیر و پیاز سرخ شده، اضافه کنید.

در ادامه، ادویه جاتی مانند زرد چوبه، فلفل و پودر لیموعمانی را با مواد موجود در تابه تفت دهید و برای 5 دقیقه، درب تابه را بگذارید. سپس، ماهی‌ های ریش ریش شده را با بقیه مواد تابه مخلوط کرده و خوب تفت دهید و کمی نمک اضافه کنید.

در ظرفی به صورت جداگانه، رب گوجه را با مقدار کمی روغن، به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ خود را آزاد کند. سپس، رب تفت داده شده را در تابه بریزید و درب تابه را مجددا ببندید.

پس از 10 دقیقه، پودینی خوشمزه شما آماده است و می ‌توانید حرارت را خاموش کنید. پودینی را در ظرفی مناسب بکشید و روی آن را با برش ‌های فلفل سبز و گوجه فرنگی، تزئین کنید.

نکته: کوسه ماهی به عنوان یک ماهی بزرگ، از ماهی‌ های کوچک ‌تر تغذیه می‌ کند. بنابراین، گوشت آن دارای مقدار زیادی جیوه است. به همین خاطر توصیه می ‌شود که در هفته بیش از یک بار مصرف نشود. همچنین مصرف پودینی کوسه برای زنان باردار خطرناک است.

 

7- مارگوگ

محبوب ترین غذاهای کیش

مارگوگ یا مرقوق یکی از غذا های سنتی جزیره کیش است. در تهیه این غذای خوشرنگ، ابتدا آرد نان سنگک را با آب مخلوط کرده و به‌ صورت خمیر در می ‌آورند.

این خورشت محلی کیش با ترکیبات خاص خود، یکی از خوشمزه ‌ترین غذا های این جزیره است. مارگوگ با نان سنگک که خود یکی از نان‌ های سنتی جنوب کشور است، ترکیب شده و طعم منحصر به ‌فردی را ایجاد می ‌کند.

این غذای سنتی کیش، با ترکیب خوشمزه غذا های عربی و ایرانی، یک تجربه منحصر به ‌فرد از سفر به کیش را برای شما فراهم می ‌کند.

 

8- حمسه‌ الخرت

حمسه‌ الخرت یکی از غذا های سنتی جزیره کیش است. این غذا به عنوان یکی از لاکچری ‌ترین غذا های کیش شناخته می‌ شود. متاسفانه، اطلاعات دقیقی درباره ترکیبات و روش تهیه این غذا در دسترس نیست. با این حال، می ‌توانید با مراجعه به رستوران ‌های محلی کیش، این غذای خوشمزه را امتحان کنید. این غذای سنتی کیش، با ترکیب خوشمزه غذا های عربی و ایرانی، یک تجربه منحصر به ‌فرد از سفر به کیش را برای شما فراهم می ‌کند.

 

9- برنج مجبوس

محبوب ترین غذاهای کیش

برنج مجبوس یکی از غذا های سنتی جزیره کیش است. این غذا به عنوان یکی از غذا های مجلسی در کیش به حساب می ‌آید. حتی برنج مجبوس یکی از غذا هایی است که در مراسم عروسی در کیش نیز سرو می‌ شود. برنج مجبوس همراه با ماهی، مرغ یا گوشت سرو می ‌شود. در پخت برنج آن ادویه‌ های خاصی جهت طعم دار کردن برنج استفاده می ‌شود.

برای تهیه مجبوس، ابتدا مرغ یا گوشت را با برگ بو، نمک، فلفل سیاه و چوب دارچین در قابلمه با آب می ‌پزند. سپس پیاز و سیر را خلالی کرده و با زرد چوبه و کمی نمک در روغن تفت می ‌دهند. لپه یا لوبیای پخته شده و کشمش را به همراه مرغ و ادویه‌ های دارچین، پودر هل، پاپریکا و کمی زعفران مخلوط و تفت می ‌دهند. برنج خیس شده را با مقداری نمک آبکش می‌ کنند. کف قابلمه را ته دیگ سیب ‌زمینی یا نان قرار می‌ دهند و یک لایه برنج می ‌ریزند و بعد هم مواد مرغ آماده شده را ریخته و کمی هم می ‌زنند و این کار را ادامه می ‌دهند تا همه مواد و برنج تمام شود و سپس برنج را 45 دقیقه دم می‌ گذارند.

مجبوس یا مکبوس یا کبس یکی از غذا های عربی است که در منطقه خلیج فارس جزو غذا های خیلی محبوب محسوب می‌ شود. خواستگاه این غذا منطقه حجاز بوده و به عنوان غذای ملی این منطقه شناخته می ‌شود. مجبوس با برنج و مرغ یا گوشت همراه با ادویه ‌های خوش ‌طعم سرو می ‌شود.

 

10- برنج بریانی

محبوب ترین غذاهای کیش

برنج بریانی یکی از غذا های سنتی و محبوب در جزیره کیش و سایر مناطق ایران است. این غذا با ترکیب برنج با انواع گوشت (مرغ، گاو، بز، بره، میگو یا ماهی) و ادویه ‌های معطر درست می ‌شود.

برنج بریانی یک غذای خوش ‌عطر است که برای تهیه آن تنها به یک قابلمه نیاز است. این غذا در نقاط مختلفی از جمله هند و پاکستان نیز پخته می ‌شود. در ایران نیز در منطقه بلوچستان این غذا جزو غذا های محلی و مجلسی آن ‌ها محسوب می‌ شود.

 

11- محمر

محبوب ترین غذاهای کیش

محمر یکی از غذا های سنتی جزیره کیش است. این غذا به عنوان یکی از معروف ‌ترین غذا های کیش شناخته می ‌شود. محمر که به برنج شکری معروف است، برنجی شیرین شده است که آن را با ماهی سرو می ‌کنند. لذت بردن از این غذا کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. اگر طرفدار غذا های شیرین هستید، محمر می‌ تواند یکی از بهترین انتخاب‌ های شما در بین غذا های محلی کیش باشد.

 

12- هریسه

محبوب ترین غذاهای کیش

هریسه یا هریسا یک خوراک ارمنی در منطقه دشت آرارات است. این غذا در شهر های جنوبی ایران و کشور های عربی به عنوان صبحانه و در ماه رمضان برای سحری و افطار پخته می ‌شود. هریسه از ریشه «هرس» به معنی «کوبیدن» گرفته شده است. این مدل حلیم را گاهی با گوشت و گاهی بدون گوشت می‌ پزند و در آن از گندم پوست کنده یا جو (یا بلغور گندم و جو) استفاده می ‌شود و سپس در آخر همه مواد کوبیده می ‌شوند. هریسه را هم با نمک و هم با شکر سرو می ‌کنند.

برای تهیه هریسه گوشت، ابتدا بلغور گندم و گوشت گوسفندی را به همراه برگ بو و چوب دارچین در آب جوش قرار می ‌دهید. سپس پیاز های درسته را اضافه می کنیم و پس از گذراندن مراحل پخت با حرارت ملایم، گوشت را خرد کرده و سپس با پوسته گندم مخلوط می ‌کنید. در آخر هنگام سرو غذا کره یا روغن به آن اضافه می ‌کنید.

 

سخن پایانی

جزیره کیش با داشتن غذا های محلی خوشمزه و رستوران ‌های متنوع، تجربه ‌ای فراموش ‌نشدنی را برای گردشگران رقم می ‌زند. حتما پیشنهاد می کنیم در سفری که به جزیره ی زیبای کیش خواهید داشت غذاهای سنتی معرفی شده در این مقاله را امتحان کنید و لذت ببرید.

مطالب مرتبط

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
;

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

خرید بلیط مرکز سرگرمی خانوادگی میکامال کیش

از وب سایت رسمی مجموعه
X